Blogg

90 cm snö i Hagfors, rykteskarusellen med Citroën snurrar på, tre skåningar till SM-premiären och "ERX" kommer allt närmare.

I dessa dagar är väderleksrapporterna mer intressanta än vanligt och varje dag knappas Torsby in på min favorit ”yr.no” och idag utlovas minusgrader (-2 till -6) fram till tisdag. Därefter väntar några dagar med plus och snö men med tanke på dagens bild från Hagfors där snötäcket är 90 cm, spelar nog inte några dagar med plusgrader så stor roll.
I takterna kring Gap där Rally Monte Carlo startar ser det däremot annorlunda ut. Inga minusgrader i sikte utan i gengäld tvåsiffrigt plus på onsdag (+11) och ungefär likadant resten av premiärhelgen. Men samtidigt lär detta göra förhållandena lika ”tricky” som vanligt och i dag fick Craig Breen känna på det oberäkneliga underlaget när han testade sin nya C3 WRC.
Tio minuter senare kunde vi fortsätta testerna med oskadd bil, hälsade Breen efter sin dikesvisit.

*
Knappt hade Yves Matton förklarat att han accepterat att bli ny rally director hos FIA och att Pierre Budar skulle bli ny bas för Citroën Racing innan konspirationsteorierna började ta fart. Just det faktum att Budar kommer från PSA-kollegan Peugeot har satt igång rykteskarusellen. En beståndsdel i denna WRC-karusell består av att det skulle betyda Citroën ”out” och Peugeot ”in” .
Tidningen Belfast Telegraph spekulerar i att inte bara Citroëns WRC-framtid hänger löst utan att även Kris Meekes dagar kan vara räknade. Vad gäller Meeke så menar skribenten att Matton har varit lite av ”The Ulstermans” beskyddare så långt tillbaka som 2006 när han gjorde debut hemmatävlingen Ulster Rally med då helt nya C2 Super 1600. Efter detta blev det Peugeot innan Meeke anslöt till Prodrive för att köra deras Mini-WRC innan den gick i graven 2011. 2013 klev Matton fram igen och erbjöd den arbetslöse Mini-föraren en styrning hos Citroën i Finland och Australien.
En chans Meeke sedan förvaltat väl och gett Citroën fem segrar förvisso mellan bitvis täta vågdalar. Nu menar olyckskorparna att några fler magplask tolereras inte och utan Mattons stöd kan det snabbt bli ”exit Meeke”. Sanningshalten i detta rykte menar jag måste vara nästintill noll. Trots allt är Meeke en av WRC:s fem absolut snabbaste förare och vem skulle man hitta att ersätta? Finns nog bara ett enda namn i så fall och detta menar jag måste vara Pontus Tidemand. Men som sagt att Charlottenbergs guldförare skulle få chansen att ersätta Meeke känns väldigt, väldigt långt borta.
Lite mer trovärdigt är kanske den andra spekulationen i BT, att Citroën lämnar WRC och ersätts av Peugeot. Något man pusslar ihop med Budars nya jobb och att Peugeot i år kör sitt sista Dakarrally.

Detta skulle enligt artikeln öppna vägen för WRC-comeback för Peugeot som avslutade den delen 2005. Lite kuriosa, sista Peugeot-segern i WRC togs av Marcus Grönholm (bilden från Rally Sweden samma år) med den i mångas ögon hopplösa 307 WRC.
Enligt för mig helt obekräftade uppgifter skulle Peugeot kunna presentera en WRC-bil redan till nästa säsong. Om så verkligen skulle vara fallet borde det betyda att det egentligen är en Citroën man klär i Peugeot-kostym. Att annars utveckla en ny bil på mindre än elva månader är helt otänkbart.

*
Nu har även Mikko Hirvonen fått bita i gruset i Dakarrallyt efter att ha rullat sin Mini framlänges. Då var den finske f-d WRC-föraren redan långt borta från toppstriden som i stället står mellan Peugeots Carlos Sainz (leder) och Stephane Peterhansel. Med tre etapper kvar ser det ut att bli spansk seger då Sainz leder med över en timme och att Peterhansel redan förklarat att han gett upp. Bara ett mekaniskt fel kan nu sätta stopp för Sainz menar teamkompisen. Istället får han koncentrera sig på att försvara andra platsen då trean Nasser Al-Attiyah bara är 20 minuter efter.

*
På söndag stänger anmälan till SM-premiären Rally Vännäs och än så länge ser det lite trist ut i anmälningslistan, bara 26 ekipage är anmälda. Kul är då att tre av dessa är skånska, Joachim Grahn/Rickard Nilsson, Simrishamns MK och WRC-Focus i klassen ”4WD Övriga”. I Junior-SM Otrimmat kör klubbkompisen Oscar Ljung/Steinar Bakkland (bilden) med R2-Fiestan. I samma klass och nu med körkort gör SMK Hörbys Victor Hansen debut med nya co-drivern Ida Lidebjer Granberg. Victor har bytt ut både VOC:aren och Polon mot Erik Telehagens R2 Peugeot 208.

*
En vecka före oss är norrmännen som redan i helgen kör sin NM-premiär Sigdalsrally, åtta sträckor på totalt nio mil. Hetast är så klart nye Citroën-föraren Mads Østberg med Torstein Eriksen i högerstolen som här kör med fjolårets WRC-Fiesta. Medan SBF satt tvärstopp för de nyare WRC-bilarna har deras norska motsvarighet varit lite mjukare och tillåter bilarna att gå som förbilar. Utom tävlan kör även Henning Solberg och Cato Menkerud som ”shake down” till Rally Sweden och för detta används Hennings egen Mitsubishi WRC 6,5.
Första gången i skarpt läge för PTR och nya ”hyr-Skodan” då Oscar Solberg sätter sig i den för att begå R5-premiär. Även om Oscar är snabb tror jag ändå inte att han rår på flerfaldige norske mästaren Anders Grøndal, R5-Fiesta. Skulle Anders falla igenom så finns där även tunga namn som Marius Aasen och Christian August Selmer att runda innan det kan börja korkas upp segerskumpa.
Utanför mästerskapet kör svensken Mattia Jirvelius/Erik Gustafsson och snabbe ryssen Nikolay Gryazin.
Vet inte om det är att sticka ut hakan men jag utnämner ändå Kristian Johansson/Fredrik Livh till favoriter i 2WD-klassen med Kit-car Golfen.

*
Samtidigt är det även start för Lettiska Mästerskapet och Rally Aluksne med två svenskar till start. Medan där var 80 bilar i Sigdalsrally är intresset större i Lettland som kan visa upp 105 anmälda till sitt två-dagars rally. Mest känd i startfältet är ukrainaren Valery Gorban som tar ”time out” från WRC med sin Eurolamp-Mini och satsar på tävlingar närmare hemmet.
Bland R2-bilarna finns Oliver Solberg/Veronica Engan och Adam Westlund/Joakim Sjöberg, båda med Peugeot genom välkända SRT (Sports Racing Technologies). En ”mjuk start” för Adam och Jocke som även ska köra Hyundai Racing Trophy i Bulgarien, Rumänien och Kroatien.

*
Elektriska rallycrossbilar verkar komma tidigare än vad vi i vår vildaste fantasi kunnat ana. Nu ligger nio tillverkare i startgroparna och vill vara med i ”ERX” och alla vill komma i gång så fort som möjligt. Redan 2019 kommer där att finnas en ”el-klass” i USA och både Volkswagen och Peugeot trycker på för att få till samma sak i World RX. Senast 2020 vill man kunna köra med el enligt de här två och även Audi är inne på samma linje.
En stötesten är att en ”E Supercar” riskerar att bli väldigt dyr, så dyr att privatteam knappast kan vara med och leka längre.