Blogg

83 anmälda till SSR, Team Nybe satsar på trio, Tidemand jagar ny seger i Argentina, Jonsson/Blomquist i MSR och Magda med till Mettet!

Då stannade SSR-räkneverket på 83 namn när skylten ”Closed” hängdes upp klockan 18.00 i går. Därmed passerades det ur ekonomisk vinkel  budgeterade antalet med 13 bilar medan Anders Martinssons vision om ”100-anmälda”, tråkigt nog inte uppfylldes. 

Nu kan man så klart hänga lite med huvudet men faktum är att det ändå är nästan dubbelt upp mot vinterns bägge deltävlingar i Vännäs och Östersund som båda bara lockade 50 startande vardera. En klen tröst så klart och jag lider med både SSR, Rally-SM och MAS att intresset inte är större för detta, som jag lovar kommer att bli en höjdartävling när man nu flyttat till Älmhult. Inte för att det tidigare var dåligt i Karlskrona (gillade serviceplatsen på torget skarpt) men med flytten känns det ändå som att hela arrangemanget fått en nytändning. Synd bara att inte hela svenska eliten kände samma sak och valde att åka till Älmhult den 11-12 maj (många namn saknas, Mats Jonsson är till exempel ett och på bilden är han på väg mot första segern 1983).

*

Allra sist in av de 83 var Hässleholmaren Johannes Haraldsson med sin lilla Grupp H-Peugeot. Men bara minuterna före var hårdsatsande Team Nybe som i ”elfte timmen”  anmälde alla sina tre förarna. 

Robin Sandberg med teamchefen själv Mathias Bengtsson i högerstolen gör nu comeback efter den svåra kraschen i SM-finalen med en helt nybyggd Toyota Corolla. Något som dessutom även blekingen Jonas Åkesson/Andreas Martinsson gör.

Att fjolårets SM-tvåor nu gör comeback känns skönt för hela rallysverige efter fullfartskraschen i Linköping som kunde ha slutat riktigt illa.  Båda två skadades mycket svårt när de körde av efter att bromspedalen brustit. Vägen tillbaka har varit tuff speciellt för Robin, bland annat har han alltjämt problem med vänster arm.

Men nu känner jag mig redo, ser verkligen fram mot att får starta och dessutom i en ny tävlingsbil, konstaterar Robin belåtet.

Ny Toyota är det även för Jonas Åkesson och därmed första gången med framhjulsdrift.  Bilen har fått ärva en del friska grejor från Robins kraschade bil men karossen däremot, den är helt ny.

Just nu lägger vi all tid på att få ordning på bilen. För mig personligen är det en stor omställning att få köra framhjulsdrivet efter alla år med bakhjulsdrift, menar Jonas som även kompletterar med ny kartläsare i Andreas Martinsson och förklarar varför.

Jocke Karlsson är hus- och pappaledig denna säsong!

Sist av de tre ”Nybe-åkarna” är då SVT:s expertkommentator Jonas Kruse /Håkan Ekholm och teamchef Matthias är glad över att åter ha paret i teamets vassa Volvo 240.

– Det är både kul och spännande och han är riktigt tänd efter Silverkongen i lördags!

*

Gjorde en snabbkol i anmälningslistan och noterar då att två av tre poängplockare i vintras i klassen Otrimmat 2WD lyser med sin frånvaro i Älmhult. Ledande Jonas Bodin kör medan tvåan Dan Thörnevall och trean, R- Sport Swedens Peugeot-förare Pontus Åhman (Jari Liiten har som bekant lämnat samarbetet med Johnny Anderssons team) inte verkar  vilja förbättra poängskörden. 

*

Men långt innan fartfesten i Smålandsskogen är det dags för motsvarigheten och ska man väl erkänna ännu häftigare WRC Rally YPF Argentina med start i morgon torsdag. Här blir det nu åter dags för Pontus Tidemand och Jonas Andersson att dra på sig sina grön/vita ”sparkdräkter” och försöka återta ledningen i WRC2. Före sig i VM-tabellen inför rallyt med start i Villa Carlos Paz har han Skoda-kompisen Jan Kopecky som dock inte kör här. Med en seger (Rally Mexiko) och en andra plats (Rally Sweden) har så klart Pontus redan nu guldläge då bara sex av sju tävlingar räknas i slutresultatet.

Det är tufft och tajt med många bra förare i mästerskapet, men vi siktar givetvis på att plocka maxpoäng nu och lämna Argentina med totalledning igen – då vet vi att vi är precis där vi vill vara, menar Pontus.

Rallyt i Sydamerika är lite olikt de europeiska grusrallyna, tuffa men mjuka sandvägar omväxlar med smala, steniga sträckor i bergen. Sträckorna korsar också många floder som gärna breder ut sig om det kommer mycket nederbörd. Även dimma ja till och med is på de högst belägna sträckorna kan förekomma.

De sandiga vägarna blir lätt uppkörda eftersom de är så mjuka. När de sträckorna körs för andra gången gäller det att ha tungan rätt i munnen och försöka hålla sig i rätt spår för att inte kastas av vägen, samtidigt som sträckorna uppe i bergen är extremt steniga och inget annat än full fokus gäller för att klara sig igenom dem, berättar Pontus som gör sin andra start rallyt och har en seger från 2017 att försvara.

– Vi provar att hitta samma koncept i år, fast den här gången med lite mer erfarenhet!

I år har öppningen av rallyt flyttats från Cordoba till Vill Carlos Paz där det förväntas  en exceptionellt pampig inledning innan de 17 sträckorna attackeras. Här blir Pontus tuffaste utmanare Skoda-åkarna Ole Christian Veiby och unge Kalle Rovanperä men värmlänningen har ett starkt trumfkort genom att ha kört rallyt tidigare. I morgon kommer WRC-tipset och lite nyheter från ”di store pågarna” och deras förberedelser/tankar inför Argentina.

*

Skrev häromdagen om M-Sports ”Recce-bilar” de vita Volvo S60 som fraktas jorden runt för att göra tjänstens Ford-gänget. Nu vet jag att de är av 2002-års modell och som inom kort ersätts av Ford Focus.

*

Idag släpptes ”Entry List” för deltävling två i Euro RX i belgiska Mettet 10-13 maj och där som femte namn i listan står så äntligen ” 19 Magda Andersson – SWE-Peugeot 208”. Extra kul att nya teamkompisen Andréa Dubourg står på raden efter Magda…

*

När meste SSR-vinnaren Mats Jonsson väljer bort Rally-SM och South Swedish Rally fokuserar han istället på att försvara fjolårssegern i Midnattssolsrallyt med Mazda 323:an. Två dagar före att anmälan stängs (nu på fredag) kom även anmälan från Stig Blomquist som sätter Robert Jakobsson i en Ford Escort för att försöka bli bäste bakhjulsladdare. Bara det en tuff målsättning men ändå rimligare än totalseger mot de snabba 4WD-åkaran med Jonsson i spetsen. Noterar också att Mazdan i dagarna ska få ännu mer kraft under den blå/vita motorhuven vilket lär göra ”MR Rally” ännu mer ”unstopable”.

*

I går kommenterade jag den lite märkliga seedningen i söndagens Hässleholms GP där till exempel snabbe Mats Andersson, Eslöv går ut cirka 20 bilar efter övriga i DM-toppen. Tävlingsledare CG Wilke ville då förklara vad detta beror på och skrev i går. ” En liten förklaring till varför Mats hamnar så långt bak, är ju den nya (sedan 2017) DM regeln, att bilklasserna skall hållas samman. Vi får inte längre totalseeda fältet. Därför får ju A-förarna gå i ordning klass 5, 4, 3. Hans bil är ju en klass 3 bil, därför hamnar han där, men först i sin bilklass. Hade jag sedan inte fått dispens för att alla A-förare skall starta först, därefter B och sedan C, så hade det blivit ännu ”tokigare”!”.

Skäms att erkänna det men nu förstår jag ännu mindre av seedningen efter detta och när jag kollar DM-reglerna står att läsa ” Seedning: Skall vara seedat i förareklasser A,B,C enligt punkt 6.” och startordningen ska vara ”Generellt är startordningen, A- förare, B-förare och C-förare i nämnd ordning, undantag/dispens kan ges av utskottet. ”.

I RS-DM delas bilarna in i fyra klasser Standard A-Standard B- Trimmat-4WD och det finns ingen skrivning om att bilarna i ”Trimmat” ska delas upp i de olika underklasserna: R2,GR.H<1600,GR.N<2000,R3,GR.H. Tvärtom är det bestämt att seedning sker enbart med ”snabbast först” oavsett om det sedan är en Grupp H-bil eller som i Mats fall, en R2-bil. Nu har ju startordningen inte så stor betydelse på asfalt förutsatt att det inte blir regn, då kan det snabbt avgöra vem som vinner eller förlorar. Fast detta lär inte hända på söndag då väderprognosen visar på sol, lite moln och bortemot 15 plusgrader när det är dags för finalåket vid tretiden.