53 bilar till Rally Sweden, kör Pontus för Skoda(?), Oscar S. sist in i J-WRC, Storm gör 30:e starten, Meeke hoppas, Bottas kör vinnarbil, Alonso rullade, Fløene vann och Stockholmare älskar elbilar!

Blogg

Om inget oförutsett inträffar så stannar antalet anmälda till Rally Sweden på 53 ekipage, nio bilar färre än 2019. Två grupper ”sviker” mot ifjol, det är de svenska förarna plus förare med 2WD-bilar och då ofta i kombination. Däremot är antalet WRC-bilar ungefär samma med elva anmälda för fabriksteam och där färska litauern hos M-Sport Ford, Jocius Deividaus verkligen är en katt bland hermelinerna. Bara att ta sig runt måste vara en jätteinsats från honom med sina blott fem tidigare rallystarter, varav merparten i en R2-Peugeot.

Foto: Tommy Svensson

Till dessa elva ska läggas till Jari-Matti Latvala och Takamoto Katsuta i Yaris WRC.

    *

    Blir spännande att se hur Pontus Tidemand och Patrik Barths säsong kommer att utvecklas  i WRC2-klassen med Skoda Evon från TOKSPORT WRT. Kan inte utan få en tanke på att det i själva verket är Skoda Motorsport som lätt kamouflerat ligger bakom. Med tanke på Pontus kontakter i Mlada Boleslav så tycker jag mig se ett samband med att fabriksteamet lades ner i december samtidigt som man ändå väldigt gärna vill marknadsföra den nya R5:an.

    Foto: Tommy Svensson

    Då blev kanske lösningen att de tyska ERC-mästarna tävlar officiellt men utan att Skoda syns utåt. Bara min teori alltså och egentligen struntar jag i vad som ligger bakom, det viktiga är att Pontus har en ratt att hålla i. Lite roligt också att Pontus nu får tävla mot sin tidigare kartläsare Jonas Andersson som läser noterna åt Ole Christian Veiby i Hyundaien.  Kul är också att halva startfältet i klassen är skandinaver och förutom Pontus är det då även Mads Østberg och Ole Christian Veiby som kör i WRC2.

    *

    I WRC3 som är samma bilar men utan fabriksuppbackning, kör Oliver Solberg/Aaron Johnston men lite ”spookie” att dom fortfarande står med ”TBA” som bil. Vad detta kan bero på är oklart men en anledning kan vara att man fortfarande förhandlar om en sits hos något team?

    *

    I går studsade jag till när Emil Lindholm plötsligt var anmäld i Junior-WRC. Konstigt då det aviserats full satsning med R5-Skoda hos Toni Gaardemeister. Förklaringen kom senare under kvällen då det var FIA som klyddat med anmälan och nu är Emil överflyttad till WRC3.

    *

    Junior-WRC har ökat i antal mot i fjol och är nu 16 bilar stor. Sist in var dessutom en överraskning, Oscar Solberg med svenske Jim Hjerpe som kartläsare. Senast Oscar tävlade på allvar var 2017 när han satsade på junior-klassen i Brittiska Mästerskapet. Efter detta har det bara varit sporadiska besök i rallyskogen därför inte så konstigt att man blev förvånad när hans namn dök upp i elfte timmen.

    *

    Totalt tio svenskar är anmälda och där två garanterat har klasseger med sig hem, om de tar sig runt vill säga. I klassen Nat2 gör entusiasterna från Stenungsund, Lars och Ulf Storm återigen en start med sin R2-Peugeot och dessutom som enda bil i klassen.  

    Foto: Tommy Svensson

      Detta blir Lasses 30:e start och för min del är jag inte lika säker på antalet, men tror på 15-16 starter så det har blivit några mil, berättar Ulf. 

    – Ska bli jättekul och nu hoppas vi bara på snö och is!

    Samma förutsättningar har värmlänningen Anders Karlsson med Björn Nilsson vid notblocket. Deras Mitsubishi Mirage R5 är lika ensam i klassen Nat 4.

    *

    Som jag skrev igår så förlänger Rally Sweden Historic anmälningstiden till den 31 januari eftersom intresset i år är betydligt svalare än förväntat. Bara 20 bilar har visat intresse för att köra och en orsak till detta tros vara mildvädret och risken för att deras tävling blir om inte inställd, så kortad. Därför meddelas att anmälningsavgiften återbetalas i proportion till vad som ställs in, tio procent av banan inenbär tio procent av pengarna tillbaka och så vidare. Men enligt mailskrivare till mig är bara detta en del av förklaringen. En annan och enligt dessa ännu större anledning, är klassikernas startposition. Tidigare har man kört mellan WRC-åkarnas båda ”looper” och när det fortfarande varit gott om publik. I år går den historiska delen ut efter att WRC-delen kört färdigt. 

    Foto: Tommy Svensson

    Ingen hemlighet att WRC-förarna längst fram i fältet inte varit förtjusta i att köra efter klassikerna då spåren inte längre stämmer med  deras. Att arrangören lyssnat på detta argument är högst förståeligt då rallyt trots allt i först hand är en VM-tävling. Samtidigt är det inte svårt att förstå klassikerna, att köra ”inför tomma läktare” är inte så kul. Plus att man även menar att säkerheten kan ifrågasätts när publiken lämnar sträckorna samtidigt som klassikerna startar. Tror att man sätter fingret på en öm punkt och vad jag vet så är Rally Sweden ensamma om detta upplägg med både WRC och ”Historic” i samma tävling. Är nog så enkelt att detta är en sak som verkar bra i teorin men fungerar sämre i verkligheten. Men väldigt synd, då klassikerna  varit en verklig färgklick i Värmlandsskogen. 

    *

    När man kollar på anmälningslistorna till både Monte Carlo och Rally Sweden är det nog också så att vi kan summera vilka förare som mer eller mindre hamnat ute i kylan. Kring Hyundaipiloterna Andreas Mikkelsen, Craig Breen och Hayden Paddon är det helt tyst vad WRC anbelangar. Snacket om ett B-lag hos Andrea Adamo verkar också vara just bara snack.

    Foto: Tommy Svensson

    Då är det lite mer surr kring Kris Meeke detta trots att han inte är anmäld till någon tävling och att han dessutom gjort väldigt klart att han inte är någon ”pay-driver”. Ändå berättas det i dag att Meeke fortsatt har kontakt med Toyota Gazoo Racing och att det inte kan uteslutas att det blir någon form av comeback. I första hand pratar ”The Northern Irishman” om att bli en del av test och utvecklingen av Yaris WRC. Han ser dock inte på sin karriär på samma sätt som hans tidigare Yaris-kollega Jari-Matti Latvala. Han ser 2020 mer som en paus från WRC än ett slut, medan Meeke mer eller mindre anser en comeback som omöjlig.

    Jag är 40 år gammal och då kan livet förändras. Hade gärna fortsatt men nu blev det som det blev, menar ”The Ulsterman”.

     – Där finns många andra utmaningar för mig i framtiden…

    *

    Foto: Jonne Halttunen

    I helgen är det premiär för Finska Mästerskapet ”SM” med Arctic Lappland Rally och här bjuds det på vinter om än inte alls med lika många minusgrader som vanligt. Som det syns på bilden av Jonne Halttunen med sin chaufför Kalle Rovanperä är det gott om snö kring Rovaniemi. Paret är så klart storfavoriter i det nästan 140 bilar stora startfältet när dom nu gör debut med nya Yaris WRC. Men minst om inte större intresse är det kring F1-föraren Valteri Bottas andra start i rallyt, den förra gjordes med en WRC-Fiesta medan det nu är med en Citroën DS3 WRC. Dessutom inte vilken dj-la dussin DS3 som helst, utan samma chassinummer som Sebastien Loeb använde när han vann Rally Finland 2012. Skriver inte samma bil, då originalet ”byggdes om” kraftigt av Stephane LefevbrePanzerplatte 2016. En krasch som gjorde att fransmannen hamnade på sjukhus med svåra skador men som nu både han och DS3:an återhämtat sig ifrån. Förhoppningsvis har Bottas bättre lycka med BK-317-DW…

    Foto: Tommy Svensson

    Noterbart är att antalet ”SM-åkare” ser ut ungefär som det gjort i Rally-SM, 66 ekipage är anmälda.

    *

    Över till just Rally-SM, Sandviken och ”Rally Bilmetro” som ska köras om drygt två veckor och där anmälan går ut på söndag. Än så länge ser det mer än lovligt tunt ut med namn som är rallysugna, bara 12 anmälda. Några rapporter om ”vinterbrist” i tävlingsområdet har inte nått mina öron så därför vet jag inte alls vad SM-åkarna väntar på… 

    *

    Foto: Dakarrally

    I dag kunde Fernando Alonso lägga en ny upplevelse till sina tidigare erfarenheter, nämligen att rulla två varv med en Dakar-Toyota. På tionde sträckan kom Alonso lite snett över en hög sanddyn som helt klart var lite av ”gamställe” då där samlats mycket publik. Toyotan blev luftburen och landningen blev spektakulär där det rullades så det stod härligt till. Bilen landade dock på hjulen och bara några sekunder senare var Alonso på väg igen. Dock utan vindruta och bilen fick även andra skador vilket gjorde att han kom i mål på sträckan som även kortats på grund av dåligt väder, 1.17,33 efter sträcksegraren Carlos Sainz. Detta gav honom en 55:e tid på sträckan vilket orsakade kraftig ras ner till 14:e totalt. Oförändrat i toppen med Sainz, Al-Attiyah och Peterhansel i topp.

    I SSV-klassen har Ola Fløene och Mitchell Guthrie kommit in i ökenrally på allvar och noterade ännu en sträckseger, den tredje. Dock fortsatt betydelselöst för slutresultatet efter deras ödesdigra motorbyte.

    *

    Stockholmare älskar elbilar”, den rubriken satte eCarExpo på dagens pressmeddelande. Som stöd för detta pekar man på en undersökning som visar att 84 procent av bilägarna med adress Stockholm City är klart positiva till e-bilar. Lite mindre euforiskt är det utan för tullarna där bara 58 procent är lika positiva till elektriska bilar.

    Det är en markant skillnad i attityden till elbilar mot landsorten, säger Rikard Lundberg, analytiker på Mejsel, som gjort undersökningen åt eCarExpo. 

    Nu är väl resultatet så där seriöst med bara 1500 tillfrågade men så är det ju alltid med den här typen av undersökningar. Medan intresset för renodlad elbil är stort i city så är det ljumnare på landsbygden, bara 25 procent svarade att man skulle kunna tänka sig köpa en ren elbil. Som anledning till att man inte väljer elbil på landet anges i första hand att inköpspriset är för högt något som inte är lika viktigt för cityfolket.

    Att stockholmarna verkligen går i täten för omställningen till fossilfri trafik bekräftas ju också av att nästan hälften av alla Sveriges laddbara bilar ”bor” i Stockholms län, menar Gunnar Dackevall som är ansvarig för elbilsmässan på Friends Arena i början av nästa månad.

    Som en liten upplysning, jag bor i en landsbygdskommun…

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.