44 sträckor i SSR 1976 och Tom-Willy blev sjua, Frankrike ställer in World RX, Höljes kör på sin vanliga datum och Rally Live bjuder på terapi!

Blogg

Nu borde uppladdningen inför den 45:e upplagan av South Swedish Rally gått på varvstoppet, men som bekant har vi ett virus på besök. Dessutom inget besök a ´la ”drive thruu” utan Corona ser tråkigt nog ut att bli kvar inom överskådlig tid. Arrangören flyttade fram rallyt två månader men frågan alla ställer sig idag är om allt har ändrat sig så pass att det verkligen kan bli start på nya datumet den 31 juli?

Skit samma för med SSR i huvudet är det för mig som alla andra gubbar, vi minns gärna tillbaka. I det här fallet till premiäråret 1976 då jag förutom att vara ute som åskådare, även var funktionär mitt natten vid det dramatiska uppehållet i Linderöd. 

Foto: Tommy Svensson

    Rallyt tog dock sin början redan året före när Kristianstads stora rallyprofil Anders Johansson (R.I.P och som egentligen var från Fagersta) plus ett gäng likasinnade träffades på Hotel Frimus med målet att dra igång ett internationellt storrally. Med på första mötet var Bengt Sturesson SMK Örkelljunga, Sven-Åke Rosén Tomelilla MK, Per Wigren Karlskrona AK och sist men inte minst SMK Hörbys driftige och ibland väl kreative (min tanke som ofta hade till uppgift att förverkliga hans kreativitet) ordförande Mauritz ”Macke” Elofsson. Efter lite snack från Anders bestämmer sig gänget för att göra verklighet av hans idé och ett nytt svenskt internationellt sommarrally är fött.

    Foto: Tommy Svensson

    För att få så nära till kontinenten som möjligt då rallyt riktade sig främst till förare därifrån och helt enligt Johanssons direktiv, valde man att ha Malmö som start och målplats. I ett riktigt härligt försommarväder sista helgen i maj 1976 anslöt så totalt 67 ekipage med 15 förare från länder utanför Sverige, företrädesvis Danmark och Tyskland. Startfältet var en klar besvikelse för ”Tävlingsledare Johansson” som hoppats på betydligt fler bilar, både svenskar och utlänningar. 

    Med utgångspunkt från Malmö Mässhallar belägen bakom MFF:s hemmaarena, gav man sig iväg och framför väntade så en 120 mil lång bana med 44 specialsträckor på totalt 40 mil. Ni läser rätt, 44 sträckor att jämföra med att det i WRC körs runt 20 sträckor. Man började med en sväng neråt Falsterbo och Trelleborg, vidare genom Skåne för att första dagen avsluta med en kort sväng i Småland och Blekinge. Det korta nattuppehållet gjordes i Ronneby innan man åter drog vidare mot Skåne. Direkt på morgonen väntade så 14 mil transport dessutom i nästan tävlingsfart sedan man mätt fel på hela 12 mil (?) på sträckan Ronneby-Örkelljunga. 

    I ledningen från allra första sträckan som kördes strax intill badgästerna på stranden i Falsterbo var Nyköpings BMW-åkare Ingvar Carlsson, hårt uppvaktad av märkeskollegan Roger Ericsson, Kolsva. De bägge Saab 99-förarna Erik ”Eken” Johansson, Ludvika och ”hemmaföraren” Kaj Jönsson, Ronneby skuggade bakom. På ett både dimmigt och blött Österlen fick rallygänget för första gången möta riktigt motstånd. Bland annat rullade BMW-Ericsson tre varv med sin vita BMW 2002 men ändå med måttliga skador och kunde fortsätta, dock med stor tidsförlust. Nu spelade detta mindre roll för när han kom till uppehållet i Linderöd fick han inte vara med längre då vindrutan var spräckt och besiktningschef Bo Andersson var obeveklig. Ilbud till BMW-försäljaren i Kristianstad som drevs av den stora rallyprofilen, Lasse Lassesson men tråkigt nog gick inte problemet att lösa . När så Ingvar Carlsson gaswire gick av vilket gjorde att kartläsaren sittande under huven fick sköta gasen, försvann också hans ledning. Inte ens en punktering kunde då hindra Eken från att gå upp i topp, dessutom en hel minut före helt otippade värmlänningen Jan-Erik Lundgren i en Standard A Opel Kadett GT/E. Trea inför uppehållet i Linderöd låg så Kaj Jönsson i sin Sabb 99 EMS. Resten av rallyt utvecklades mer eller mindre till en mardröm för Eken i den silvergrå 99:an med trasiga stötdämpare och motorfästen som small rakt av. Dessutom åkte han av vägen och krökte bakaxeln vilket var några av ingredienserna i hans SSR.

    Med allt krångel för dalmasen bäddade det för att Nyköpings-Carlsson kunde återta ledningen och till nattuppehållet var han nästan två minuter före den krånglande Saaben.  Eter omstarten på morgonen fyllde Eken på  problemlistan med både trasigt bakhjulslager och ännu ett brutet motorfäste. Till detta skulle även läggas till ett tidstillägg på 140 sekunder. Men även Carlsson fick problem på SS41 (ni ser själv)  och här var det en drivaxel som gick tvärt av vilket strandade BMW:n för gott. Detta skickade upp Opel-Lundgren i topp med bara tre sträckor kvar att köra innan man återigen nådde målet i Malmö. Bakom Lundgren placerade sig en annan värmlänning, Morgan Carlsson i en Ford Escort RS 1800. Till slut lyckades också Kaj Jönsson ta sig förbi den helsjuka Ludvika-Saaben och slutade trea, Hårt kämpande Eken, bland annat satt bakaxeln fast med hjälp av spännband blev fyra. Femma totalt och bästa Standard B-förare blev Sävsjös Gert Blomquist som körde en udda gul Daf 66 även kallad ”Remjohan”. 

    Foto: Tommy Svensson

    Av de 67 startande från Malmö nådde bara drygt hälften eller 39 ekipage tillbaka till målet. Allra sist kom tysken Walter Schneider i en liten Audi 50LS. Bästa utlänning blev landsmannen Wolfgang Kristowsky i en BMW 2002 och detta på en 16:e plats totalt. Men först sedan dansken Erik Berth och Karsten Richardt missade en ökänd högersväng efter krön på ”Röan” där jag stod placerad. Den exklusiva BMW 2002 Turbon kom upp på vägen igen, men med så mycket tidstapp att det ändå blev tysk klasseger. 

    Foto: Tommy Svensson

    Ur sydsvensk vinkel var rallyt en stor framgång för Malmö MK:s Mats Bengtsson, svåger till idag mer välkände Östen Andersson, Eslöv som körde in som sexa totalt i en Ford Escort. Placeringen bakom kneps av Tomelillas Volvo-åkare Tom-Willy Björklund med Bengt Kvist som kartläsare i den gula Volvo 142:an.

    Foto: Tommy Svensson

    Lika frisk som Tom-Willy var att köra Volvo 142 var Sören Skanse som åtta och om jag inte är helt fel på det, så var detta lite av ”farewell tour” för Volvo-handlaren från Kristianstad. Sist på topp-tio listan blev även detta en skåning, Nils-Ingemar Schön från Tomelilla med Saab 99 EMS, idag flitig med Mercedes i AppendixK-utförande.

    Om tävlingen blev lite av succé arrangörsmässigt bortsett från de 12 felräknade transportmilen, så innebar första upplagan ekonomiskt fiasko. En förlust på totalt 35 000 kronor i dagens penningvärde runt 180 000 kronor, skulle kunnat få vilken färsk rallyarrangör som helst att ge upp men som tur var blev det inte så. Istället ”kavlades det upp” och året därpå lyckades man med Johansson i spetsen, få både fler sponsorer och än viktigare ett större startfält. Undrar förresten vad dagens rallyåkare hade tyckt om man återupplivat 1976 års upplaga med sina 44 sträckor om 40 mil? En helt annan sak att bita i än årets upplaga med nio sträckor på tolv mil…

    Foto: Tommy Svensson

    Noterbart är också att det är mycket enkelt att utse ”MR SSR” och utmärkelsen går till Mats Jonsson. Första segern togs 1984 (bilden) och efter denna har det blivit ytterligare tio fler på totalt 38 starter och de flesta med Johnny Johansson i högerstolen.

    Foto: Tommy Svensson

    Om inte elva segrar skulle räcka gentemot Stig Blomquist, Tomas ”Gullabo” Jansson och Tomas Rådström med fyra vardera, så har Mats även plockat in totalt 55 sträcksegrar. Näst bäst är Patrik Flodin med mindre än hälften, 23 SS-vinster.

    Foto: Tommy Svensson

    Nämnas kan även att flera WRC-åkare vunnit SSR förutom Blomquist och Rådström, som Björn Waldegård, PG Andersson, Per Eklund, Kenneth Eriksson, Mads Østberg och Henning Solberg.

    Foto: Tommy Svensson

    Men även framgångsrika ERC-förare har haft lycka i SSR som Eyvind Brynildsen, Fredrik Åhlin och Frank Tore Larsen. 

    *

    Foto: Wolrd RX

    Igår gick arrangören av av Frankrikes deltävling i World RX på banan i Loheac ut med att tävlingen i september ställs in. Känns lite konstigt med tanke på att Höljes är planerad någon vecka före och som i det här läget inte verkar ha någon tanke på att ställa in. Nu har dom dessutom gått ut med att det blir rallycross på ”VM-helgen” i juli. Men inte World RX utan Rally X Nordic intar nordvästra hörnet av Värmland för två deltävlingar och båda utan publik. Istället kommer tävlingarna att sändas via sociala kanaler.

    *

    Om rallyabstinensen blir för stor så bjuder Rally Livepå fyra dagar fyllda av rallysändningar via facebook och SBFplay.sePå fredag 19.00 inleds Super Rally Weekend med en återsändning av förra årets tv-sändning från SSR och den öppnande sträckan på Millebygden, detta följs på lördag 09.00 av en återsändning av Rallyradion från lördagsetappen av SSR 2019. På söndag befinner sig Rally Live på Falköpings Motorstadion för att direktsända deras rallyträning med 20 bilar som bjuder på rallyaction, och på måndag toppas helgen med vår uppskattade livepodd som sänds precis som vanligt.

    Foto: Rally Live

    – Det kändes jättekonstigt att ha en Kristi Himmelsfärd utan någon typ av rally, så att kunna erbjuda fyra dagar med rallysändningar känns superkul. Framförallt blir det kul att efter nästan tre månader få se rallybilar i action på riktigt när vi sänder Falköpings träning på söndag. Förhoppningsvis blir våra sändningar uppskattade efter en alldeles för lång period utan rally, säger Sebastian Bourghardt på Rally Live.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson