189 km/t i snitt för Stig i Argentina, Tänak vill upprepa segern från ifjol, "Nostalgitripp i rallyfart för Stefan" och sista delen i HANS/Hybridskolan.

Blogg

För 26 år sedan var Stig Blomquist en jäktad man med både WRC och Brittiska Mästerskapet på schemat. Bägge mästerskapen kördes med Audi quattro och efter fem deltävlingar i ”UK” hade Stig vunnit fyra av dessa och hade stabilt grepp om BRC-guldet. Fjärde segern kom i ”Ulster Rally” som gick i mål på lördagen och redan dagen efter satt svenskarna på planet till Argentina och Buenos Aires, lite småjäktigt då Rally Argentina startade på tisdagen. Stig och Björn var lite ”jetlagade” efter den långa flygresan så 81 kilometer (!) transport var lagom att  börja rallyt med. Någon recce hanns inte med av svenskarna utan istället fick man kopiera Audi-kollegan Hannu Mikkolas noter. Lite riskabelt, då VM-rallyt i Argentina på den här tiden tillhörde seriens absolut snabbaste. Medveten om detta begärde Stig att få monterat utväxling i sin A2 quattro som möjliggjorde 210 km/t som toppfart.

Redan på första sträckan fick Stig fortfarande lite darrig efter tidsomställningen ,bevis på att han tänkt rätt. Med miserabla förhållanden som gav tuff, blöt och lerig argentinsk grusväg klockades Stig för en snittfart på 189,53 km/t. Dessutom inte något sorts kort rak sprintsträcka, utan örebroaren kämpade med ratten under mer än 25 minuter med plattan i mattan. Fortfarande är detta ett rekord i WRC vad gäller högst uppmätta snittfart på specialsträcka. I dag håller Kris Meeke rekordet med högsta snittfart men då under ett helt rally och detta i Rally Finland 2016. I sin Citroën DS3 WRC uppnådde ”The Ulsterman” snittfarten126,62 km/t i ”Finlands GP”.

*

    Numera är dock snittfarterna lägre i Argentina där fjolårets upplaga vanns av Ott Tänak. Tio sträcksegrar gav runt halvminuten ner till Thierry Neuville i sin Hyundai.

    Jag gillar Rally Argentina det var ju också här som jag tog min allra första seger för Toyota, kommenterar Tänak.

    Vi förväntar oss inte heller att det ska bli ett sämre resultat i år då de snabba sträckorna och det speciella underlaget borde passa vår Yaris WRC!

    Han delar Sebastien Ogiers uppfattning, att det gäller att köra med insidan av huvudet då underlaget skiftar snabbt och bitvis är av lite ”Grekland-stuk”.

    Man behöver köra lite ”extra försiktigt” om man vill komma i mål, så enkelt är det…

    Han får även medhåll av Jari-Matti Latvala som är i desperat behov av ett bra resultat.

    Min motivation är nu extremt hög och ser verkligen framemot att återigen få vara med i toppstriden! 

    Senast han var med i en sådan i Argentina var 2014 då han vann med WRC-Polon efter detta har det gått sämre, brutit två gånger och 16:e plats 2016 samt femma 2017…

    *

    I torsdags utlovade jag lite oregelbunden leverans av Motorbloggen under påsken men än så länge har det som synes gått bra. I dag kör jag dock en lite ”light variant” och bjuder istället på dagens ”Top Story” i Kristianstadsbladet, Hässleholms gamle (fyller snart 60 år) rallyprofil Stefan Weréens comeback i samband med Hässleholms GP, så håll till godo:

    En nostalgitripp i rallyfart är vad som väntar Stefan Weréen från Hässleholm när han nästa helg gör comeback i en rallybil efter nästan 30 år. På hemmaplan i Hässleholms GP väntar det som snart 60-årige Stefan hoppas blir en upplevelse han aldrig glömmer. Inför sin födelsedag ville Stefan göra något för sig själv och sina barn, Fredrik som fyller 30 år medan Malin ska gifta sig i sommar.

    Har alltid drömt om att bo i hyddor ute i vattnet på Mauritius och därför ville jag att vi  skulle göra detta, berättar Stefan men så blev det inte.

    Fredrik ville absolut inte bjudas av pappa medan Malin redan gjort upp planer för sin bröllopsresa, så där stod jag.

    Efter ett tag kom Stefan ändå fram till att han ville ge sig själv en present, detta samtidigt som lillebror Mikael fått ett återfall och köpt en rallybil (Ford Escort). Direkt var han på brorsan som  efter övertalning och ytterst motvilligt satte sig i den potenta Forden för en provtur.

    Gick inte så bra, efter hundra meter fick jag i fel växel och trodde ett tag att Micke skulle svimma, berättar Stefan med ett stort skratt.

    Rallybacillen fick dock nytt liv och brorsan var inte sen att tipsa om lämpliga rallybilar. Men att ligga i garaget och skruva, nej den tiden var förbi menade Stefan. Istället var det hans gamle kartläsare Per”Börje” Andersson som kom med en lösning.

    Hyr en bil av GN Motorsport, då slipper du allt klydd, det är bara att sätta sig in och köra, berättar Stefan.

    Från tanke till handling var inte steget långt. Nu är det bara dagar kvar innan Stefan ska köra första provrundan med den vassa R5-Fiestan och detta med Per i högerstolen. Att efter 30 år sätta sig i en av landets häftigaste rallybilar kräver sin man, så är du nervös Stefan? 

    Absolut, men om någon tror att jag tänker köra för att få en placering så tänker man fel. Istället är det upplevelsen jag är ute efter och den är jag säker på blir häftig!

    Nu är det inte bara en nostalgitripp för Stefan i helgen utan han vill samtidigt hylla dom som hjälpte honom under de aktiva rallyåren. Det är därför han låtit trycka upp den stora dekal som pryder motorhuven med citaten ”Minnen som aldrig bleknar” och ”Stort tack för att ni gjorde det möjligt”. Speciellt tänker han på bortgångne rallyikonen från Kristianstad, Sven ”Kinnarparen” Thuvesson som köpte den Audi som Stefan körde under två år i början av 90-talet. 

    Audi var min drömbil och det var efter Mästarmötet med Gunde Svan och Torgny Mogren som jag förresten vann, som Sven beslöt sig för att hjälp mig att förverkliga drömmen, berättar Stefan.

    Men han vill även visa sin stora tacksamhet mot meckarkompisarna Tony Persson, Tommy Johansson, Mikael Fransson och Roger Olsson förutom sina två kartläsare Per Andersson och Ulf Lind.

    Snackade länge om att vi skulle göra en återträff men tyvärr hann både Sven och Tony gå bort innan jag kom till skott, berättar Stefan.

    Dekalen på huven är ändå ett sätt för mig att tacka!

    För Stefan är dock comebacken tidsbestämd och kommer att innehålla fyra tävlingar där den sista blir Snapphanerallyt i början av augusti där då Ulf Lind sätter sig i bilen. En avslutning som passar väldigt bra avslöjar Stefan.

    Det var här jag avslutade karriären 1991 och tyvärr genom att krascha Audin något som inte ska hända den här gången.

    En enda sak ska undvikas i Hässleholms GP, att ta stryk av brorsan Mikael.

    Micke har redan lovat att slå mig och påpekar vilken sporre det är  att åka ifrån en sådan värstingbil som R5-Fiesta, vi får se hur det går med detta!

    *

    Avslutar med del två i Lars Tilgmans ”HANS/Hybrid-skola”.

    ”Hybrid.

    Många vill att jag skall uttala mig om vilket av skydden som är bäst!!

    Ett rätt anpassat Hans är bra men Hybriden är en 20 årig utveckling av Hans. Så mycket bättre funktion och praktisk komfort än Hans-skyddet. Men även med Hybrid så måste du anpassa remlängd och justera skyddet så att det passar till din kropp. En sak som jag ser som stor skillnad på skydden är, att efter en SS så tar man direkt av sig hjälmen och Hanskyddet och förpassar det till baksätet. Ett Hybrid däremot, där tar du bara av dig hjälmen och lägger i baksätet medan hybriden får sitta kvar på kroppen.

    STOLAR

    Det är skrämmande när till och med proffs eller duktigt och ekonomiskt stadda väljer stol efter stolsmärke eller ”jag hade en sådan  förut”. Sittställning, bältesgenomgång i rygg men också vid höft och framför allt i sittdynan måste vara anpassade efter din kropp. Var medveten om att Hans-skyddet bygger ca, 2,5 till 3 cm extra på axlarna…

    På dom kurser som jag har (ingen lämnar min butik utan att få en lektion i inre säkerhet) så visar jag en teckning på Mattias Adielsson och den stol som han satt i  när han använde pappa Mats Ford och slog runt i Götenerundan. Efter landning i skogen så steg han ur bilen och säckade ihop. Falköpingslasarett med KOT KOMPRESSION OCH STÖDKRAGE.

    Bilen kommer hem och man byter allt  för dom slarvar aldrig med någonting, utan återbygger bilen och väljer det som man har haft i stols märke sedan tidigare = en stol av bra kvalitet och märke. Jag reagerade och bad Mattias att sätta sig i stolen.

    1: Han är lång och smal, bältet har loopat över axeln och rider på övre bälteshålets kant och rundar hans axel.

    2: Han är så smal att sidobältet i dom för högt satta sidohålen har gjort att bältet har hållit fast stolen men inte Mattias.

    3:Bälteshålet i botten av stolen sitter så långt fram att när bilen tog tvärstopp så har Mattias förflyttats/åkt fram cirka fem centimeter. När han sedan slagit i taket så har detta rest sig och Mattias har förflyttat sig åt andra hållet. Han ”kysser” bågen eller marken  genom att han har en förflyttning i bältet på över åtta centimeter  med kotkompression till följd.

    Stolar med Pendelskydd, även här är jag kräsen. Det finns kända stolar som har praktiskt nedåtlutad huvudpendelskydd (praktiskt för att det är trångt och ibland nästan omöjligt att kunna få plats i en bil med en ”riktig” stol med riktiga säkerhetsmått om man är lite välväxt och lång).

    Marcus Grönholm satt i en sådan stol vid X-Games i LA  och lyckades träffa någonting hårt i sidled och få in smällen mellan A och B stolpe. Resultat att hans huvud som genom lång nacke satt nästan ovanför sidopendelskyddet, rullar över skyddet och han slår hjälmen i sidobågen och får ont i det som fyller hjälmen. Hur sitter man egentligen?  Hur skyddad är man egentligen eller har man en stol bara för att det är en stol?

    Jag har nöjet att sälja marknadens mest genomtänkta stolkoncept. Alla dessa mått som dom flesta kroppar behöver tillgodoses för optimal inre säkerhet och sitt komfort. Bälte/bältesinfästning, horisontalt och korsa bälten bakom stolen och sätta bältet så det inte går ihop vid tvär stopp. Allt detta och mycket mer ger jag mina kunder och jag lever av att dom mår bra och inte skadar sig!”.

    *

    I morgon blir det dock påskfirande för alla utan att ni behöver lägga energi på att läsa Motorbloggen, men på måndag då. I väntan på detta så njut av Opel-Spottern Carsten Magnusson som på ELMIA gick direkt på påskgodiset och hittade välkände motortidningsutgivaren Stig Sjöbergs väldigt fina Opel Kapitän från 1958. Misstänker att det behövdes mer än milt våld för att slita Carsten från den montern…