18 mil special i Bodens SM-premiär, WRC-förare till "shake down" inför Ypres, M-Sport söker nya krafter, Johan K. vill vinna även på söndagar, Grönholm jobbar på starten, Team Hansen har sökt och funnit, YM Øst med tre svenskar och en nostalgikick!

Blogg

Nu släpps det även lite förhandsinformation inför premiären för Svenska Rallymästerskapen (Rally-SM) i ”vintersäkra” Boden den 8-9 januari. Totalt 18 mil specialsträckor fördelat på två dagar/tävlingar är vad ”North Rally” erbjuder.

Foto: SRM

Tvådagarstävlingen poängbedöms efter varje dagsetapp som ett sätt att sänka kostnaderna när vi satsar på ett snösäkert Boden, förklarar Anders Martinsson, VD för SRM.

    – Även att det är en lång resa för många, blir det ett billigare tävlande.

    Det berättas även om poängberäkningen 2021 som blir enligt följande: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 och 1.

    *

    Efter tester med Pirelli för WRC-bilar på Sardinien ställde Andreas Mikkelsen och Ola Fløene kosan mot Belgien för liknande tester. Men här var det för R5-bilar då Pirelli ville se hur deras däck står sig på dessa och då använde Andreas en bil från Skoda Motorsport. Ryktas nu även att det kan bli tävlingsstarter för paret innan det blir skarpt läge för Pirelligummi 2021.

    *

    Att Ypres Rally Belgium kan bli rallyt som avgör WRC 2020 är tämligen klart och inför detta spänner nu teamen musklerna. Toyota Gazoo Racing har till exempel anmält både Sebastien Ogier och Elfyn Evans till asfaltrallyt ”Hemicuda Rally” som mäter knappt nio mil specialsträcka. Koekelare är centralort och då detta ligger i Flandern precis som Ypres är det ingen vild gissning att sträckorna är snarlika. Hit åker även Hyundais WRC2-hopp Ole Christian Veiby/Jonas Andersson och Nikolay Gryazin/Konstatin Aleksandrov för att gnugga upp asfaltkänslan inför Ypres.

    Samma upplägg är det för trean i Junior-WRC, Sami Pajari som ska öka på asfaltrutinen med en Fiesta Rally4. Så klart hugger det i ”Tom-hjärtat” när man samtidigt vet att för hans  del sker uppladdningen på jobbet i Lund. Onekligen kan detta upplevas som lite orättvist, men har man som Pajari Finska Bilsportförbundet (AKK) i ryggen så underlättar det i guldjakten…

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Även inför Monza laddas det på och rykten gör gällande att M-Sport Ford försöker få antingen Robert Kubica att göra comeback i WRC eller tvåhjulsprofilen Valentino Rossi. Den sistnämnde har nästan 20 starter på Monza i ryggen och de flesta med olika modeller ur Fords WRC-program. Av dessa starter har det blivit flertalet segrar men då hör det till saken att motståndet inte bestått av dussinet hungriga VM-förare…

    *

    Efter någon veckas vila är det i helgen tid för näst sista deltävlingen i World RX och den här gången är det Circuit de Barcelona som är arena där ännu en dubbeltävling ska köras under helgen. I topp är det Johan Kristoffersson jagad av Mattias Ekström när serien går in på upploppet.

    Foto: Jakub Nitka

    60 poäng att kämpa om och taktiken är som vanligt att försöka plocka de poäng man kan få utan att ta alltför stora risker, menar Johan.

    Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren kommer till årets sjunde och åttonde deltävling med en ledning på sjutton poäng före Mattias Ekström och 49 ner till Niclas Grönholm.

    Mattias är närmast poängmässigt och blir förstås en tuff konkurrent, men både Timmy och Kevin (Hansen) var starka där förra året och Grönholm är förstås också med i toppen, liksom Robin (Larsson).

    Senast man körde i Barcelona 2018 fick Johan segern till skänks sedan Ekström diskades efter en ”startincident” med Petter Solberg.

    Sedan de flyttade fram starten har det blivit riktigt chansartat, lite av ett lotteri in i första sväng, säger Johan.

    Den här gången lär inte resultatet hänga på rätt eller fel däck som senast i Riga menar teamchefen Tommy Kristoffersson.

    Jag tror inte den här banan är lika däckkänslig, men har man otur i lottningen inför första omgången kan man komma på hälarna och kanske måste offra en uppsättning däck för att säkra sin position.

    Helt klart har lördagarna varit Johans dagar i dubbeltävlingarna och vunnit allt då, däremot fortfarande inte någon på söndagen. 

    Säkert delvis tillfälligheter, tror Tommy, 

    – Men det kan också vara så att Johan har gjort ett bra förarbete inför tävlingarna medan de andra har snäppat upp mellan lördag och söndag.

    Tidigare har ofta denna tävling körts på våren vilket betyder lägre temperaturer men inget somJohan bryr sig om. 

    Det var kallt i april 2018 också, så vi har en del inställningar från tidigare som kanske kommer till användning.

    *

    I Spanien kommer inte Johan att behöva stångas med någon Renualt från teamet ”Unkorrupted” då man beslutat att avstå Barcleona. Därmed ingen start för Guerlain Chicherit eller Rokas Baciuska. Inte för att paret skulle vållat honom några större problem då båda förarna sladdar i  botten på tabellen med bara dussinet poäng mot Arvika-åkarens 166.

    Foto: Unkorrupted

    Som skäl anges att man trots flera tester efter Riga inte lyckats hitta någon lösning på de stora problem som bilen visat upp 

    Även om vi inte är kända för att vara rädda för motgångar eller ge upp, är detta beslut det säkraste och bästa att göra just nu, berättar teamet.

    Vi uppskattar ert stöd genom detta, och våra förare och team kommer fortsätta arbeta hårt för att ge er spännande raceaction i framtiden!

    *

    Lite av en besvikelse har ändå Niclas Grönholm varit med sin Hyundai. Ligger trea på 117 poäng och är så klart inte uträknad men onekligen lite ”tricky-läge” för Marcus ”påg”. Niclas medger att helgen i Riga inte var någon han var nöjd med och menade att starterna inte alls fungerade. I Barcelona är startrakan väldigt kort vilket ställer ännu högre krav på perfekt ”take off”. Något som Niclas hoppas kunna åstadkomma i den tajta tävlingen där det blir svårt att hinna ändra något på bilen mellan heaten.

    Allt måste fungera från start, konstaterar Niclas.

    Han berättar även att han inte är så förtjust i ”dubbelrace” och hoppas att de inte blir permanenta efter att man betvingat Covid-19.

    En tävling per helg ger oss bättre möjligheter att justera bilen, nu är det onödigt lite tid mellan racen!

    *

    Inte heller Team Hansen med Timmy och Kevin har lyft 2020 men nu ska detta vändas i helgen är det tänkt. Båda söker årets första seger och fjärde respektive sjätte palts i VM-tabellen är inte alls vad man tänkt sig. Inför Barcelona har Timmy genomfört omfattande tester för att kunna närma sig Kristofferssons Polo och tvåan Mattias Ekströms Audi. Foto: Red Bull Content Pool

    Detta medan Kevin  gjort debut med en fjärde plats i Red Bull Off-Road Junior Team i spanska ”Andalucia Rally”. Vid sidan av testerna med sin Peugeot 208 WRX har även Timmy hunnit med att prova den Spark Odyssey 21 E-SUV som han ska köra för Andrettis team i nästa års serie med elbilar, ”Extreme E”.

    Jag har gjort många tester i rallycross men de vi hade i förra veckan var nog bland de allra bästa jag gjort  menar Timmy som en varning till konkurrenterna.

    Vi tar med oss både många uppdateringar och en frisk attityd!

    Senast lillebror Kevin var i Barcelona ledde han World RX och menar att han har många goda minnen från banan.

    Vi brukar vara snabba här så jag ser framemot helgen och med de nya uppdateringarna på våra bilar…

    *

    I helgen ska Bror Danielsson köra en historisk variant av brittiska RAC-Rallyt som speciellt inbjudan. Planen var att köra en Audi quattro Röhrl-replika men så blir det inte berättar värmlänningen.

    -Audin blev krasch i går och det blir en Porsche från Tuthill istället, inte så dumt de heller!

    *

    Vet inte vad det beror på men intresset för Trelleborgs MK:s ”Falsterbo Rallysprint”  den 24 oktober är nästan halverat mot i fjol. Då startade 55 ekipage och i går när anmälan egentligen skulle ha stängt, fanns bara 33 anmälda i listan. Som en direkt följd av detta har tävlingsledningen därför förlängt tiden till söndagen den 18 oktober.  

    *

    Före detta är det ny tävling i danska Yokohama Mesterskab Øst och detta på söndag med ”John Frederiksen Rallysprint”. Tävlingen körs med välkända Roskilde Dyrskueplads som utgångspunkt för de fyra heaten som vart och ett mäter 5,7 kilometer. Tävlingen körs med hänsyn till landets Corona-restriktioner viltet innebär, publikfritt, max ”2 servicefolk pr. team”, ingen försäljning av ”mad/drikke” och att inte heller grillning är tillåtet. Dock lite klent med anmälda även här, bara 41 bilar och detta trots synnerligen generösa startvillkor, eller vad sägs om ,”Fri start til udenlandske, bornholmske, jyske og fynske kørere”. Bara tre svenskreggade bilar finns anmälda, flitige YM-gästen Håkan Oddshammar, Lunds AC med R5-Fiesta, Bjarne Rutgersson, Stenungsund kör BMW M3 och så SMK Hörbys Joacim Kristiansson i sin ”asfaltbil” Opel Corsa.  Foto: Tommy Svensson

    Mot den blågula trion ställs bland annat snabba rödvita som Michael Ted McBride R5 Peugeot, John Frederiksen BMW och Marco Gersager Renault Clio R3T. Alla tre leder sina resktive klasser efter premiären.  Söndagens tävling är den blott andra men även sista i ”Øst” innan det är dags för med ”Vest” gemensamma finalen och ”pokal uddeling” i Vejen den 7 november.

    *

    Häromdagen och av en slump kom jag in på den fanatiska hemsidan ”Gammalstorp” som innehåller massor av gamla bilder från Hörby med omnejd. Målet var att leta lite bilverkstad/bensinstation-minnen från Hörby när jag av en slump hittade en bild från rivningsarbete på Nya Torg början av 70-talet, låt mig säga 1972. I huset fanns Arnold Anderssons Cykelaffär som i mitten av 60-talet under en kort period, var ortens representant för Renault. Men det som var kul var, att i vänsterkant på bilden sticker min Saab V4 Grupp 1 MB 22100 fram sin ”aggressiva front” med två stora och två små Cibié-extraljus. Kan tämligen bra årsbesämma detta då min Saab året efter hade ”USA-front” med runda ljusinsatser. En tämligen odramatisk bild men för mig samma härliga nostalgikick som en Saab och en Amazon tillsammans alltid ger… 

    *   

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se