11 miljoner för en 2022-WRC-bil, Oliver S.får tungt stöd, Sandström delar min uppfattning om rallyflytt, Haglund vann i Hassela men Lönnström och Westman imponerade mest, 24h Dubai regnade bort och dödsolycka i Dakar!

Blogg

Blir verkligen intressant att se åt vilket håll WRC sticker 2022 när det är dags för nytt reglemente. En sak är helt säker och det är att om de planer som det tidigare snackats om blir verklighet, då stiger kostnaderna som en raket. M-Sport Fords Malcolm Wilson förklarade i Motorsport Magazine att en WRC-bil med hybriddrift kommer att få en prislapp på runt elva miljoner kronor och drar också den självklara slutsatsen ”det blir alldeles för dyrt”.

Foto Tommy Svensson

Han förklarar i intervjun galenskapen med att sedan ta denna bil och köra sönder den på sträckor som Turkiet eller Sardinien. Istället tycker jag mig ändå känna att Wilson närmar sig lite mitt tänk med att ha R5 som huvudklass i WRC när han säger.

    Du får en R5-bil för en femtedel av kostnaden! 

    Men Wilson är inte motståndare till ny teknik i bilarna utan menar att det blir nödvändigt för att bibehålla intresse hos fabrikanterna. Just detta intresse väntar sig FIA:s Rally Director Yves Matton ska öka och som menar att 20 farbriksbilar inte är någon utopi om fem år. Dock en liten brasklapp då han även inkluderar WRC2 i det antalet…

    Inte kan Oliver Solberg klaga på den mentala uppbackningen inför första tävlingen i WRC3, Rallye Monte Carlo. Vid testerna i den franska delen av Alperna där han och Aaron Johnston finslipat den för paret tämligen lilla erfarenhet av rally på asfalt. Dock inget som bekymrar Oliver som räknar med att erfarenheterna från rallycrossen ska vara en god hjälp att tämja hans R5 Polo.

    Foto: Oliver Solberg

    På plats för att stötta är så klart pappa Petter men i helgen har Oliver även fått mentalt stöd av franske världsmästaren 1994 och även trefaldig vinnare i Monte, Didier Auriol och hans dåvarande kartläsare Dennis Giraudet. Samma Dennis som även åkte ett par tävlingar med Oliver i USA.

    En helt ny utmaning med ett rally där det handlar så mycket om erfarenhet, menar Oliver.

    Testet har gett oss en gedigna förutsättningar för min debut i Rallye Monte Carlo plus hjälpen från min far, Didier och Dennis!

    *

    I fredags kommenterade jag det tröttsamma snacket om att ”nu måste Rally Sweden flytta till områden där det är garanterat vinter”. Som bekant delar jag inte alls den uppfattningen och får också medhåll av f.d FIA-delegaten Jan Sandström. Den svensk tror jag som har allra störst kunskap, kompetens och erfarenhet av rally på VM-nivå. Jan skriver,”  Tänk att man fortfarande håller på med detta. Jag satt mitt i smeten när detta var riktigt aktuellt. Jämtarna gjorde precis det du skriver och kämpade verkligen för att visa hur bra dom är. Vägarna är riktigt bra och snösäkra fortfarande. Men resten…

    Foto. Tommy Svensson

    Det går inte att flytta organisationen dit upp, det stod klart redan då, sen dess har kraven ökat och därmed personalstyrkan. Att bygga upp en ny organisation är inte praktiskt möjligt i dagens samhälle. Tro det eller ej, i Värmland finns det ännu ideella funktionärer. Att skapa en ny organisation med tusentals personer utan att betala för dom, det kan man bara göra i totalitära länder idag.  Egentligen är alltihop tråkigt, jämtarna skulle kunna göra ett fantastiskt rally som som rally skulle rankas högt i konkurrensen men steget upp till VM är så stort idag.  Mvh/Jan Sandström”.

    Om nu ni mailskrivare är tveksamma till min kompetens på området så kan ni knappast negligera när samma argument även kommer från Sandström, eller?

    *

    Foto: Kristoffer Pettersson

    Då blev Christoffer Haglund/Nicklas Edvarsson första vinnare av en rallytävling  i Sverige 2020. I Hassela tog paret R5 Fiestan till överlägsen seger i ”Hälsingerallyt”. SMK Hälsinge hade även öppnat upp för möjlighet att göra egna noter över de nio mil specialsträcka vilket uppskattades av många, inte minst vinnarduon.

    Har inte suttit i en tävlingsbil sedan Marknadsnatta i höstas och med endast 4,5 km shake down så var det svårt att säga vad man hade att förvänta sig och hur långt tempot skulle räcka, berättar Haglund.

    Har ju även en ny kartläsare i Nicklas och jag/vi skrev egna noter för första gången så med tanke på detta är jag mycket nöjd med resultatet.

    Med detta fick paret en perfekt genomkörare till SM-premiären i Sandviken. Tvåa efter den svarta Fiestan slutade Jari Liiten/Morgan Olsson med sin nya SM-bil, Mitsubishi men marginalen var stor till Haglund, nästan en och en halv minut. Tätare ner till trean Anton Eriksson/Lars Andersson, bara sex sekunder skilde. I fjol vann han Midnattssolsrallyt och i Hassela tog Patrik Dybeck/Håkan Palm första segern med den Grupp H-Toyota han nu kör istället för MSR-Kadetten. Men ändå väljer jag att imponeras mer av Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson som körde den tamare R2-Fiestan enbart 18 sekunder långsammare. Blir onekligen spännande att se hur duellen Pontus och Tom Kristensson utvecklar sig i J-WRC-premiären Rally Sweden.  Trea i Grupp H blev hemmaåkarna Mattias och Emma Hägg. Deras Toyota var dock långt bak Dybeck längst fram, över två minuter skilde. En annan som imponerade i lördags var Tierps ungdomsåkare Sixten och Per Westman. Paret kör i en Grupp N-Polo och utan noter men slutade ändå som trettonde totalt av de 65 bilar som kom runt. 

    Hälsingerally var premiär för Klassiska Rallycupen där C-föraren från Rasbo, Mikael Lööv med kartläsare Hans Andersson var snabbast. Paret körde en Ford Escort RS 1600 i klass 6 och slog vinnaren i Klass 9 och näst bäst i KRC Robert och Dan Andersson, Suzuki. Bäste VOC:are blev Lukas Kindgren/Alexander Björnsson från Åtvidaberg. Drygt 20 bilar nådde inte målet i Hassela och där faktiskt hälften av de olyckliga var deltagare i KRC-klasserna.

    Det blev en verklig flopp när det var premiär på ”24h-series” för TCR och GT-bilar i Dubai. Ett kraftig regn drog in över banan i lördags, så kraftigt att allt översvämmades på några minuter. Med nästan halvmeterdjupt vatten i paddock och på banan tog arrangören det kloka och enda vettiga beslutet att blåsa av det hela. Så efter bara tre timmars körning stod svenskteamet Lestrup Racing som delad tvåa med Team Avia Sorg Rennsport. Vann gjorde AC Motorsport som leder inför nästa deltävling som körs på Monza i slutet av mars.

    *

    Foto: Dakarrally

    Skyfall i ökenstaden Dubai och snö i Dakarrally är ingendera vardagsmat men ändå är detta exakt vad som skett. Bilderna är från Neom där öknen plötsligt blivit snötäckt. Dagens etapp överskuggades helt av att portugisiske motorcykel-föraren Paulo Gonçalves omkom efter att ha kört omkull 27 mil in på den 74 mil långa sträckan. Trots snabb insats av räddningshelikoptern stod inte 40-åringens liv att rädda.

    Carlos Sainz fortsätter att leda bilklassen före Nasser Al-Attiyah och med Stephane Peterhansel som trea. Fernando Alonso har rykt upp sig och är nu sexa knappt åtta minuter efter Sainz.

    Inför dagens sträcka höll Mitchell Guthrie och Ola Fløene femte platsen i SSV-klassen, knappt 48 minuter efter ledaren. Dock oroväckande att ingen tid har rapporterats in från dagens sträcka för den norsk/amerikanska duon. Enligt obekräftade uppgifter ska detta bero på att paret råkat ut för tekniska problem och därför  tvingats ge upp. 

    *

    Foto: Leif Hellstenius

    I går var det prisutdelningsgala för WRT-Rallytipping där faktiskt även jag själv deltar. Till Hedemora drog duktiga WRC-tippare för att hylla årets topptrio där Kenneth Tomtlund var allra bästa med Ingemar Frohm som två och Opel-entusiasten Stefan Helin trea. Min egen placering är inget ni behöver bry er om…

    *

    Idag överträffade SVT sig själv genom att under eftermiddagen samtidigt sända skidor i både ettan och tvåan. Finns där ingen som kan förklara för dom i Stockholm att hela nationen inte delar detta hysteriska intresse för sport på snö…

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.