11 finska Rally-heroes hedras, Kubica måste välja, Emil kan säkra EM-guld och lite om Roger E./Verdexarallyt!

Blogg

Strax innan ”Finlands GP” eller mer korrekt WRC Neste Oil Rally Finland drar igång på torsdagkvällen 30 juli invigs Champions Park utanför Jyväskylä. Ett resultat av samarbetet mellan rallyarrangören AKK Sports Ltd och staden med syftet att hedra finska rallystjärnor. Elva träd kommer att planteras i trakten av Lutako som är beläget intill Rally HQ. Varje träd kommer att representera en förare och i vilken ordning avgörs genom en omröstning nu före torsdagen på ”Visit Jyväskylä’s website”.BloggTimo
Trädplanteringen kommer att bevistas av de utvalda förarna och deras familjer som själva får sätta dit ”sitt” träd De elva utvalda är:
1. Rauno Aaltonen
2. Markku Alén
3. Marcus Grönholm
4. Juha Kankkunen
5. Simo R. Lampinen
6. Hannu Mikkola
7. Timo Mäkinen
8. Tommi Mäkinen
9. Timo Salonen (Bilden)
10. Pauli Toivonen /Henri Toivonen
11. Ari Vatanen

*
Robert KubicaInnan augusti månad är slut ska Robert Kubica ha tagit beslut om sin framtid, fortsätta med rally eller come back inom racing. Beslutet att fortsätta med WRC tog Kubica sent i januari när han drog igång RK World Rally team. Nästan gnissel direkt mellan honom och italienska A-team som skötte hans WRC-Fiesta vilket resulterade i att han så småningom hoppade Argentina. Nu menar han att en liknande stressitutation för 2016 är han inte intresserad av och vill därför vara ute i mer god tid.
Vi måste redan nu planera för nästa år, vill bara inte hamna i en likadan situation igen, menar Kubica i en intervju på en brittisk sajt.
Det är inte enkelt att komma till ett rally utan att ha testat och inte riktigt förstå vad det handlar om…
Kubicas ”allt i allo” Marcin Czachorski avslöjar att det finns många olika vägar för honom att gå vidare. Bland annat då racingen som ett alternativ. Robert själv inser att han fortfarande inte tävlar på lika villkor i WRC och detta enbart på grund av honom själv.
Jag är fortfarande ”a racing driver”, tänker som en sådan i mitt förhållande till rally!

*
BloggEmil kopia 11Med två dagar kvar till rallystarten för näst sista J-ERC-tävlingen i Estland är ledaren Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg taggade. Inte så konstigt, med ett bra resultat kan svenskduon som leder också säkra mästerskapet redan till helgen. Emil lvill dock inte spekulera i olika scenarier inför helgen.
Man kan vrida och vända på tabellen men lägger vi för mycket energi på det så kommer vi inte vara lika fokuserade på det vi är här för att göra, konstaterar Emil.
Nu är testerna avslutade och Opel Adam R2-åkaren är nöjd.
Känslan är mycket bra efter testerna och vi vet vår förmåga. På det stora hela har vi en mycket bra känsla inför helgen. Vi är grymt laddade inför helgen!
Estland är känt för sin snabba sträckor vilket Emil och Jocke trivs med.
Det här är precis den typen av rally som vi älskar mest av allt. Det är snabbt och med fina vägar, precis som vi är vana vid hemifrån.

    *
    I gårdagens blogg skrev jag att Roger Eriksson lämnat oss och nämnde då att han var först med 4WD i Standard B-klassen 1984. Jag träffade honom  honom och hans Subaru ”kombi” samma år i samband med presskonferensen inför Verdexarallyt, SM-finalen i Lund 1984. Mikael Johansson höll dock inte med och skrev, ”Hej Tommy. Som vanligt en trevligt läsning i dagens blogg. Vad gäller Roger Ericsson så såg jag han första gången med den bilen i SSR 93 och de gjorde du nog oxå. RIP Roger”.
    Nu vill jag ogärna knäppa någon på näsan, vet hur lätt det är att tänka fel. I går lastade jag till exempel Citroéns teamboss Yves Matton för att ha skaffat en taskig föraroverall till norske schackmästaren Magnus Carlsen. Självklart skulle VW-bossen Jost Capito haft den passningen istället för helt oskyldige Matton.
    Skyller på lite tidspress plus att jag sätter lite stolthet att skriva om nostalgiska händelser i bloggen från mitt minne. Hellre detta och att det blir lite fel i bland än att lusläsa gamla resultatlistor, googla och lägga timmar på att kolla minsta lilla detalj.BloggRoger1
    Men för att övergå till Roger Eriksson så kollade jag lite i går kväll när jag hade lite bättre tid. Mikael, att han körde i SSR med sin ”kombi” är faktiskt helt fel, tror nog att du menar 1983. För detta år gjorde han premiär med sin Subaru 1800 4WD i Svenska Rallyt som då ingick i Rally-SM. Kombin körde Roger i ”Standard-klassen” som var efterföljaren till ”Standard B” och som då dominerades av Saab V4, Toyota Starlet och Fiat 131. Premiären i Värmland blev inte hellyckad även om Roger var med i toppstriden fram till SS17 där han åkte av och bröt. Vid årets slut var Roger med Subarun femma i SM-tabellen.

    Året efter gick det betydligt bättre och inför finalen i Lund ledde han klassen. Vid presskonferensen pekade han ut varför hans Subaru var så bra, den drev ju både fram och bak (bilden). Nu gick det inte Rogers väg, på SS 7 slog han av kulbulten och bröt. Därmed öppnade han upp för SM-guld till Leif Asterhag med Toyota Starlet. Silvret gick dock till Roger före Torbjörn Edling som börjat åka Mazda 323 och även vann i Verdexarallyt.

    *
    BloggRoger2Förutom bilden med bilen tog Roger även plats med övriga toppåkare vid presskonferensen inför finalen. Längst till vänster Roger och därefter står Björn ”Nalle ” Johansson som tog hand om SM-guldet 1984 i ”Internationella klassen”. Ingvar Carlson även han tragiskt bortgången, körde hem guldet ”Nationella Klassen” med sin BMW 323. Bror Danielsson, tvåa från höger hade ingen lyckad helg i Lund utan bröt med den vassa Volvo 240 Turbon. Längst till höger ”the local hero”, Hässleholms snabbe Opel Ascona-åkare Leif Nilsson, som slutade trea i ”Nationella” och på en nionde plats totalt i SM-tabellen.

    *
    För mg är annars mitt starkaste minne av Verdexarallyt när min klubbkompis Peter Strid med Roland Brorsson i högerstolen chocköppnade med den röda Opel Mantan. Var med och kämpade i toppen men en snabbrullning på en av de allra sista sträckorna förändrade det hela. De kom i mål men långt ner i resultatlistan.

    *
    Inte så många månader sedan någon Volvo-höjdare förklarade att motorsort det var absolut inget för det en gång stolta svenska numera Kina ägda bilmärket. Blir därför lite förvånad när jag läser i ”Vi Bilägare” att Volvo Cars meddelar att man nu köper hela Polestar som i dagsläget sår för Volvos motorsportprofil. Samtliga arbetande hos Polestar blir också Volvo-anställda.  Polestar Racing kommer dock fortsatt att kontrolleras av Christian Dahl, som tidigare ägare av Polestar,